Acasă > Cluj Resilience Tracker – Update #5

Cluj Resilience Tracker – Update #5

iunie 2020

Săptămâna aceasta am ales să ne concentrăm pe acțiunile de corelare a nevoilor devenite mai vizibile în timpul pandemiei COVID-19 cu diverse resurse. Asociații, antreprenori și grupuri de inițiativă au lucrat intens pentru a pune în legătură oamenii care oferă servicii cu cei care au nevoie de ele.

Conversații cu cei de la Cluj IT Cluster, Dat Afară, Made in Cluj, Produs de Cluj, Ajut Acasă

Cluj IT Cluster este o organizație formată din companii active în domeniul IT, care din 2012 susține sectorul promovând produsele companiilor în rețele internaționale și creând un parteneriat public-privat puternic.

Pandemia a dus la un transfer masiv al activităților în online, iar Cluj IT Cluster a oferit sprijin în găsirea și implementarea soluțiilor IT la nivel local. Au realizat comunicarea dintre entități de învățământ, de urgență sau medicale și firme de IT din cadrul cluster-ului care puteau oferi ajutor sub formă de soluții software sau hardware.

Rolul nostru în comunitate a fost de unul de brokeraj, de a stabili legătura promptă între problemă și soluție. Andrei Kelemen

Pe lângă acțiunile dedicate sprijinirii comunității locale, clusterul s-a orientat spre propriii membrii. Utilizând un barometru periodic, au sondat starea economică actuală a sectorului și au venit rapid cu soluții de care să beneficieze atât angajații, cât și angajatorii. Au lansat o platformă de „sharing resources on the bench”, prin care transformările inevitabile de la nivel economic să fie mai puțin resimțite de către oamenii din sector.

Resurse umane din companii, care nu sunt angrenate la un anumit moment, pot fi puse la dispoziția altor companii, pentru a fi evitate concedierile. Andrei Kelemen

În paralel, Cluj IT Cluster a fost implicat, prin rețelele internaționale din care face parte, în susținerea inițiativei de mărire a alocării de resurse bugetare europene pentru accelerarea digitalizării (programul Digital Europe) în cadrul IMM-urilor și startup-urilor, în contextul situației cauzate de pandemie.

Dat Afară est e o platformă creată de Alex S. Iuonuț pentru a susține persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă, anticipând o creștere a numărului acestora ca efect al pandemiei. Platforma a construit-o singur într-un weekend, deși nu este programator, folosind o „no code platform”. Focusul este pe head-hunting, spre deosebire de alte platforme pe care sunt promovate locurile de muncă.

Dat Afara e o platformă de oameni, nu de joburi. Nu mulți oameni realizează că stă în puterea lor să facă ceva pentru a-și găsi un loc de muncă. Alex S. Iuonuț

Motivația pentru acest proiect a venit din incertitudinea legată de muncă experimentată personal și de către apropiați. Volumul de muncă s-a diminuat simțitor în ultima perioadă.

Deși inițiativa a plecat de la un singur om, susținerea a venit din multe părți fie prin donații sau servicii de oferite gratuit, fie prin expertiză și feed-back de la specialiști.

Am fost contactat de companii care îmi făceau sugestii pentru optimizarea platformei, dar și de persoane care veneau cu soluții pentru securizarea datelor personale. Alex S. Iuonuț

În continuare Alex vrea să mențină platforma, să o optimizeze și să intre în contact cu AJOFM Cluj să vadă ce ar putea face împreună.

Made in Cluj este o idee mai veche a lui Dan Ciulea și Sebastian Florian care a luat formă ca urmare a limitărilor generate de pandemia de COVID-19. La începutul lunii aprilie, cei doi, împreună cu o mică echipă de specialiști voluntari, au lansat platforma Made in Cluj ca un loc de întâlnire pentru producătorii din Cluj și clienții lor.

La decretarea stării de urgență am realizat că micii producători vor fi direct afectați datorită restricțiilor de deplasare: se limitează locul de desfacere, iar multe produse au valabilitate redusă. Dan Ciulea

Platforma funcționează ca o piață deschisă în care producătorii își expun produsele, fără niciun cost pentru intermediere, iar clienții au acces atât la achiziții prin platformă, cât și direct de la producător având acces la contactul acestuia.

O parte din provocare a fost să facem o interfață accesibilă pentru producători. Dan Ciulea

La început, cei doi inițiatori urmăreau fiecare comandă, asistându-i pe producători în gestiune și comunicând cu consumatorii. În scurt timp de la lansare, au realizat că având nevoile inițiale satisfăcute, cea de expunere și de gestiune a comenzilor, apare nevoia pentru un transport eficient de la producător la client.

Producătorii pierd mult timp, dar și resurse financiare, distribuind produsele. Suntem în căutarea de soluții eficiente pentru a distribui produsele la maxim 100 de km de la sursă. Dan Ciulea

Începând cu produse alimentare, Made in Cluj s-a extins și la alte tipuri de produse realizate local, precum haine, mobilier sau bijuterii. Întâlnirea în „piață” a facilitat și colaborări între producători, care au inventat noi produse combinând ofertele fiecăruia.

Asociația Produs de Cluj are misiunea de a promova tradiția, valoarea și cultura județului Cluj, de a susține patrimoniul cultural rural clujean și, implicit, producătorii locali. Are ca fondator și principal finanțator Consiliul Județean Cluj.  Asociația organizează de 10 ani târguri dedicate producătorilor locali, construind acest brand și promovându-l la nivel național.

În condițiile pandemiei, târgurile, nu mai erau o opțiune. Așadar asociația a decis să se replieze pe situația dată și să își ofere sprijinul prin alte mijloace. La finalul lunii martie, au lansat magazinul online www.magazinprodusdecluj.ro, pentru vânzarea produselor locale.

Dorim să oferim un magazin complet, atât în beneficiul producătorului, cât și a clientului. Noi punem produsele pe site, preluăm comenzile și ne ocupăm de ambalare și de transport, producătorul trebuie doar să le aducă la depozit. Ramona Moldovan

Producătorii plătesc un comision din vânzările lunare asociației care se ocupă de întreaga gestiune. Magazinul se adresează cu precădere clujenilor, dar având solicitări și din restul țării, au deschis livrările și în afara județului pentru unele produse neperisabile.

Cheia pentru noi a fost adaptabilitatea. Ca echipa, ne-am păstrat deschiși spre a face ce e de făcut pentru a pune lucrurile în mișcare, chiar dacă asta a însemnat o modificare a atribuțiilor curente de serviciu. Ramona Moldovan

Pe viitor, ei prevăd o scădere organică a activității pe platformă, odată ce târgurile vor putea fi reluate. Însă doresc să o mențină activă și să o crească într-un ritm moderat, în acord cu realitățile momentului.

Ajut Acasă este inițiativa unui grup format din membrii unui partid, fără scop politic. Fiind conectat la diaspora română, europarlamentarul Nicolae Ștefănuță a constatat nevoia românilor aflați departe de casă de a fi aproape de cei din țară și de a contribui la gestionarea situației cauzate de pandemia COVID-19.

Platforma Ajut Acasă a fost gândită, pe de o parte pentru a inventaria inițiativele de ajutorare din fiecare județ, iar pe de altă parte pentru a oferi celor din diaspora posibilitatea de a direcționa donația lor spre zonele din țară în care e nevoie și de care se simt atașați.

Inventarierea și selectarea inițiativelor de pe platformă s-a realizat prin contribuția oamenilor din rețeaua noastră din țară. Ovidiu Nistor

Donațiile se pot face direct în contul organizațiilor sau a inițiativelor listate pe platformă, fără a fi intermediate. Această variantă a fost aleasă pentru a urgenta lansarea platformei și pentru a eficientiza transferul către unitățile aflate în nevoie.

La solicitările de sprijin la nivel de servicii sau expertiză pentru crearea platformei au primit doar răspunsuri pozitive. De cele mai multe ori s-a apelat la colaboratori din proiecte precedente sau la persoane recomandate, cunoscute ca fiind active civic.

Toată lumea care a contribuit la această inițiativă a lucrat gratuit, singura cheltuială a fost cea pentru domeniu. Ovidiu Nistor

Pe viitor se dorește menținerea site-ului și a structurilor create în jurul acestuia, dar mai ales notarea lecțiilor învățate prin această experiență.

* Informațiile de mai sus sunt fragmente din interviurile acordate. Analiza integrală a informațiilor obținute din interviuri va fi disponibilă în raportul final CRT în Septembrie 2020.

Reflecții despre cum se construiește încrederea în comunitate

Protestele din SUA din ultimele 8 zile după moartea lui George Floyd aduc la suprafață întrebări grele, valabile și aici, și acolo, despre creșterea lucrurilor care ne dezbină și împuținarea celor care ne unesc. Ne-am dus cu gândul astfel, la experiențele care ne pot acompania în viață pentru a ne dezvolta empatie și încredere în a înțelege și respecta perspectiva „celuilalt”. Printre ele, rolul și misiunea bibliotecilor publice, sau artei angajate în schimbări sociale.

 

Aș vrea să aflu

Scrie-ne la acest email și spune-ne despre inițiative pe care ar trebui să le documentăm, sau nelămuriri sau curiozități despre reziliență urbană și noi vom încerca să abordăm aceste subiecte în actualizările viitoare ale CRT.
Despre proiect
Proiectul Cluj Resilience Tracker (CRT) documentează modul în care organizațiile non-profit, mediul academic și cel de afaceri, și autoritățile publice locale au răspuns la situația cauzată de pandemia COVID-19, pentru a identifica schimbările necesare pe termen mediu de care comunitatea noastră are nevoie.  Mai multe despre ce ar face acest demers un succes din punctul nostru de vedere și mecanismul prin care funcționează, poți citi aici.
Galerie