Acasă > re:form focus – Arta în Dialog

re:form focus – Arta în Dialog

iunie 2021

În contextul unui an marcat de pandemie, programul re:form propune o regândire a muncii în sectorul cultural românesc, spre o mai bună gestiune a provocărilor cu care acesta se confruntă. În cadrul ediției pilot, cinci organizații din Cluj-Napoca trec printr-un proces care le permite să exploreze noi posibile moduri de organizare a muncii, să aducă îmbunătățiri în dinamica echipelor lor și să găsească soluții pe termen mediu și lung pentru depășirea obstacolelor. 

Dincolo de impactul resimțit la nivel general, am încercat să punem în valoare specificul fiecărei organizații, să urmărim parcursul individual al acestora, nevoile și încercările care marchează traseul lor în peisajul cultural local și național. În sprijinul acestui proces, am povestit cu membrii echipelor participante despre ultimul an, despre dificultățile întâmpinate și descoperirile realizate cu ajutorul programului re:form.

ARTA în Dialog

Asociația ARTA în dialog are ca scop difuzarea, susținerea, promovarea și dezvoltarea producției culturale și artistice, iar cinematografia, artele vizuale, arhitectura și urbanismul se numără printre principalele domenii de activitate. Misiunea asociației este promovarea culturii și a diversității, prin interacțiunea dintre forme de artă diferite și oameni. 

În anul 2020, echipa a inițiat o serie de proiecte culturale, precum Rethinking Cinema ARTACineKids și Connecting Arts Online, care urmăresc să promoveze arta cinematografică în rândul diferitor categorii de public și să inițieze un dialog pe marginea procesului de creație și a sustenabilității spațiilor culturale independente. Pe lângă acestea, asociația coordonează desfășurarea a două proiecte de anvergură: Reinventarea Cinematografului ARTA și Festivalul de Film UrbanEye, ajuns la cea de-a șaptea ediție. 

1. Ce provocări a adus pandemia și cum a schimbat aceasta dinamica activității voastre?

După un lung proces de revitalizare și renovare, în toamna anului 2019 am reușit să redeschidem Cinema ARTA, cu un program constant de filme și programe curatoriate de joi până duminică, cu o echipă nou formată. Deci practic la jumătate de an după ce începusem activitățile am fost nevoiți să închidem sala și să încetăm activitatea principală din cauza pandemiei.

Multe dintre provocările pe care le-a adus pandemia s-au datorat necesității de reorganizare a unei echipe recent formate și de colaborare în spațiul online. Abia am început să ne cunoaștem, să descoperim dinamica internă a echipei și după câteva luni a trebuit să ne reorganizăm și să ne adaptăm la situația provocată de pandemie, continuând colaborarea în spațiul online.

După închidere, am fost nevoiți să atragem fonduri prin scrierea de proiecte pentru a ne susține activitatea, pentru a avea o continuitate și a rămâne în contact cu publicul, pentru a ne continua misiunea. Am câștigat finanțări pentru proiecte care trebuiau implementate până la sfârșitul anului 2020 și care practic ne-au asigurat veniturile doar anul trecut. Abia în 2021 am realizat situația: lipsa sustenabilității și lipsa de susținere a sectorului cultural independent din România.

Anul trecut am fost printre primii care au inițiat un program online de cinema (ARTA-Acasă) și am realizat mai multe proiecte care au existat în planul nostru pe termen lung cu sprijinul finanțărilor câștigate, cum ar fi CineKids, Connecting Arts Online, Rethinking Cinema ARTA. Astfel am realizat lucruri care au fost plănuite pe termen lung: website-ul și arhiva cinematografului, și totodată am inițiat un dialog cu operatorii culturali și colaboratorii noștri din industria filmului, pentru a ne susține unii pe alții și pentru a reflecta împreună asupra soluțiilor pe care le avem în contextul pandemiei.

Deși a fost un an dificil, din punct de vedere psihic, organizatoric, financiar, am reușit totuși prin activitățile derulate să facem câțiva primi pași, programe pilot, să testăm activități în format online, practic bazele programelor pe care ni le-am propus și le-am pus pe foaie când am redeschis ARTA în 2019. Am învățat multe lucruri și ne-am schimbat dinamica activității enorm: nefiind în spațiul fizic, ne-am concentrat pe alte activități pe care le-am putut face, am testat noi posibilități de funcționare și am început să ne gândim colectiv, să inițiem un dialog cu alți operatori culturali și cu sectorul independent.

2. Care sunt lucrurile pe care le-ați descoperit despre echipa voastră până acum, prin intermediul programului re:form? 

După o redeschidere intensă în 2019, am avut un an provocator plin de incertitudini, presiuni și multe proiecte de implementat. Prin intermediul programului re:form am avut posibilitatea să ne oprim puțin, să reflectăm asupra sistemului de funcționare al organizației și al echipei și să tragem concluzii din experiențele avute. Am avut ocazia să dezbatem, să avem un dialog constructiv despre bazele, valorile, planurile și strategia organizației, să le regândim și să le analizăm. Cu ajutorul mentorilor am reușit să identificăm problemele, slăbiciunile, dar și punctele forte ale organizației. 

Am descoperit totodată că mai avem mult de lucrat pe partea de well-being a echipei după o perioadă atât de grea.  În plus ar trebui să identificăm nevoile membrilor echipei și să definim mult mai clar rolurile și responsabilitățile membrilor echipei pentru o mai bună organizare internă și o strategie relevantă în contextul actual.

3. Ce lucruri plănuiți să îmbunătățiți prin intermediul programului re:form?

Prin intermediul programului re:form ne propunem să îmbunătățim: strategia organizației, regulamentul intern și well-beingul echipei.

4. Ce așteptări aveți pentru organizația voastră în perioada viitoare, după un an atât de greu? 

Ne dorim să reușim să redeschidem sala, să găsim un format hibrid de funcționare sustenabilă și un echilibru sănătos în derularea activităților și a proiectelor culturale. Sperăm totodată să avem inspirația și energia pentru a ne materializa toate planurile pe acest an, să ne dezvoltăm pe plan organizațional și profesional și totodată să creștem comunitatea ARTA.

re:form este o activitate din proiectul Cluj Future of Work finanțată de Comisia Europeană prin Urban Innovative Actions și Primăria Municipiului Cluj-Napoca.

Cluj Future of Work este un proiect inițiat de Divizia de Inovare Urbană din Cluj-Napoca, creată de Centrul Cultural Clujean în parteneriat cu Centrul de Inovare și Imaginație Civică din Primăria Cluj-Napoca.   

Cluj Future of Work este realizat în co-management de către Primăria Cluj-Napoca și Centrul Cultural Clujean, într-un consorțiu cu alte opt organizații locale: Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Cluj, Clusterul de Industrii Creative Transilvania, Cluster Mobilier Transilvan, Cluj IT Cluster, Transilvania IT Cluster, Festivalul Internațional de Film Transilvania, Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca și ZAIN Festivalul de Creativitate al Transilvaniei.